חסר רכיב

רחל גורדון (לבית שליט) (שורה י'- 23) ✎

רחל גורדון (לבית שליט) (שורה י'- 23) ✎
-
1887 - 1972
מקום לידה: ראשון לציון
מקום פטירה: חיפה (בקרבת בתה צילה), נקברה ברחובות
שם האב: אליעזר אלחנן שליט
שם האם: שרה שליט (לבית אהרונוביץ-פוגלמן)
ילדים: אסתר (אתה) זיפשטיין ילידת 1913, עליזה זנדברג ילידת 1918 וצילה כהנוב-וייס ילידת 1923.
עיסוק: עקרת בית ואשת איכר וכורם

רחל גורדון
רחל גורדון לבית שליט, 1927 (שנה משוערת)

קשרים עם משפחות אחרות (נישואין, עסקים וכו'): הוריה ממשפחות מייסדי המושבה ראשון לציון ולהם 9 ילדים (3 נוספים לא שרדו בילדותם).
אברהם זאב גורדון, אבי בעלה, מוותיקי רחובות וראשון לציון. פעיל בפיתוח המושבה ראשון לציון עד מעט לאחר מלחמת העולם הראשונה, אז עבר לתל אביב הצעירה כפעיל במוסדותיה והיה ממקימי בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב.
אחיה הבכור אריה יום טוב ליפמן שליט כתב את המנון המושבה בהיותו נער והיה לאגרונום (מונפליה, צרפת). בשל בעיות תקציב של פקידות הברון היה מחסור בעבודה מתאימה והוא היגר לפריס.
אחיה השני משה אהרן, היה לרופא עיניים אך בשל מיעוט פרנסה ביישוב הקטן, עבד זמן מה בשכם ובהמשך הקים קליניקה במלבורן אליה היגר ב-1902. לאחר שהתאלמן, נישא בשנית, לרובי ריץ', שהיתה נשיאת ויצו העולמית הראשונה. משה אהרן כתב ספר ביאוגרפי על חיי המשפחה באוקראינה, פוגרומי "סופות בנגב", העלייה דרך אודסה ויפו, על משפחתו, על פקידות הברון רוטשילד ועל החיים במושבה הצעירה ראשון לציון ועל משפט דרייפוס כאשר שהה בפריס בעת חופשותיו מלימודי רפואת העיניים בג'נבה.
חתנה (בעלה של בתה אתה) אלכס זיפשטיין ממנהלי מפעלי ים המלח וממנהלי נמל תל אביב.
בתה האמצעית עליזה נישאה ליחיאל זנדברג.
בתה הצעירה צילה מקושרת דרך בעלה הראשון ז'ק כהנוב (נפטר בדמי ימיו) למשפחת כהנוב מירושלים ומרחובות ודרכם גם למשפחות מחותנות כגון פיינשטיין, בנין ומקוב מותיקי רחובות.
כן היתה בקשרי ידידות עם משפחות דונדיקוב וסמילנסקי. צילה נישאה בשנית, לעו"ד החיפאי ריצ'רד וייס.
אלי שליט, בן אחותה לאה ויליד ירושלים, היה מחלוצי רכש הנשק, ספינות וציוד נוסף במלחמת העצמאות, היה קצין תחבורה ראשי ראשון של צה"ל, ממקורבי רא"ל יעקב דורי ומידידי ותומכי בית חיל האויר, קיים קשרים גם עם המלך הספרדי חואן קרלוס וידיד אישי של תד אריסון, חבר מועצת המנהלים בארה"ב של מכון ויצמן ועוד. אלי תרם כספית לשיפוץ בית שליט הנמצא במתחם המוזיאון העירוני של ראשון לציון.

רחל גורדון אווירה
בחצר הבית ברחוב בנימין 18 רחובות. מימין עליזה גורדון, חנה בת מלכה ויינברג שליט, צילה גורדון ורחל בת מלכה ויינברג שליט. 1935.

פעילות בארגונים: הסתדרות נשים ציוניות בראשון לציון, ויצו רחובות.

מידע נוסף על הדמות במקורות נוספים: כבת למשפחת שליט ממשפחות של מייסדי ראשון לציון, מוצגת רחל באלבום המשפחות של ראשון לציון.

מידע נוסף: לאחר פטירת בעלה מנחם בשנת 1954, רחל האלמנה השכירה חדרים בביתה ברחובות לסטודנטים של הפקולטה לחקלאות בדמי שכירות נמוכים על מנת לסייע בידיהם. כמו כן השכירה חלק מחצרה לגן ילדים דתי, בו שהתה, בין היתר, נכדתה ארנה זנדברג ילידת רחובות אשר שהתה בילדותה אצל סבתה מספר שנים. הבית החד קומתי ברחוב בנימין 18 ברחובות הכיל 8 חדרים וחדרי שרות ומרפסות, מספר מבני מגורים קטנים בחצר ופרדס קטן. ברבות השנים הוקמו על שטח זה שני בנייני מגורים בני מספר קומות.
רחל נקברה במאי 1972 לצד בעלה מנחם גורדון בבית העלמין של ותיקי רחובות.

המידע נמסר ע"י ארנה גלן לבית זנדברג
תאריך: 5 בפברואר 2023

רחל גורדון
חסר רכיב