חסר רכיב

יוסף רכטמן

יוסף בן משה-מרדכי נולד בא' אדר תרל"ד (1874) בירושלים. עד שנת 1911 גר עם אשתו חיה-חנה וילדיו משה (נולד ב-1902) ומלכה (נולדה ב- 1904) בירושלים.  בשנת תרע"א (1911) עברה המשפחה להתגורר ברחובות- לא לפני שהבטיחו לעצמם נחלה על שטח כ- 2.5 דונם ברחוב עזרא פינת מנוחה ונחלה.

ברחובות החל את עבודתו כבעל הדיליז'נס הראשון במושבה, בקו: רחובות –ראשון לציון –יפו, ומאוחר יותר הסיע נוסעים בקו: רחובות – רמלה- ירושלים.

סיפורים רבים סופרו על יוסף בעל הדיליז'נס, שהיה כנראה בעל לשון חדה. כאשר הגיע הדיליז'נס לדרך חול היה "מכבד" את הנוסעים בהליכה ברגל. "מספיק לכם" היה אומר, "שאני מרשה לכם ללכת ליד הדיליז'נס שלי". פעם קנה יוסף סוסים מאדון מכובד. עד מהרה גילה שהסוסים לא מתאימים לצרכיו, וביקש להחזירם, אולם האדון לא הסכים. יוסף נשאר עם הסוסים, אך בכל נסיעה החזיק במושכות וזרז את הסוסים כשהוא קורא בשם בעל הסוס, "דיו...הרימו רגלים ...". הנוסעים סיפרו על כך לאדון, והוא מיהר ולקח את הסוסים בחזרה. המקרה נודע במושבה ואף איכר לא הסכים למכור ליוסף סוסים. הוא נאלץ לקנות אותם בנס ציונה.

לאחר פטירת אשתו מלכה, התחתן יוסף בשנת 1918 עם סמוכה-שמחה, בת דוד לבית חסון מירושלים. ליוסף ולשמחה נולדו ארבעה ילדים:חווה (1919), חיים (1922), שמואל (1924) ולאה (1927).

ביג' באדר תרצ"א (1931) נפטר יוסף. הוא נקבר בבית הקברות הישן –תר"ן ברחובות. בטו' ניסן תשמ"ג (1983) נפטרה אשתו שמחה ונקברה לידו.

בנו משה המשיך את דרכו בתחום התחבורה הציבורית, והיה ממייסדי "דרום- יהודה". הסיע נוסעים למקומות שעברו בישובים ערביים עוינים. תקופה מסוימת שימש כמנהל המוסך "מוסך דרום". וכן היה בין הנהגים שהשתתפו בהורדת מעפילים לחוף ופיזורם. משה נרצח בשנת 1948, תוך כדי עבודתו כנהג מונית.

בנו שמואל שימש שנים כחבר מועצת העיר, בשנים 1979-1970 כיהן כראש עיריית רחובות וכן היה חבר כנסת מטעם רשימת הליכוד. שימש חבר בוועדת העלייה והקליטה ובוועדת הפנים ואיכות הסביבה.
חסר רכיב