חסר רכיב

ג'ורג' יונס (1946-

ג'ורג' יונס נולד ב- 1946 בטרגו מורש (Targu Mures) בטרנסילבניה שברומניה, להוריו גילה ודוד. ג'ורג' גדל במשפחה מתבוללת של ניצולי שואה. אביו שגדל במשפחה חסידית לא המשיך לשמור על המסורת היהודית. בימי המלחמה אביו נלקח למחנה עבודה, ואימו לאחר שנשלחה לאושוויץ נלקחה לעבודה בביח"ר למטוסים. אחרי שהמלחמה הסתיימה הם חזרו לעירם ונישאו וחיו תחת המשטר הסובייטי. ממשפחת אביו ארבעה אחים מתוך תשעה שרדו את השואה. לג'ורג' הבכור אח ואחות. האב היה מנהל חשבונות ועבד כשכיר ואימו הייתה מורה לשפות בעיקר צרפתית.

משיכתו של ג'ורג' לציור התגלתה בגיל צעיר בעת שלמד בבית הספר היסודי. בגיל 14 רשמו אותו הוריו לביה"ס תיכון לאמנות בעיר: Exterior of the Palace of Culture of Targu Mures.

ג'ורג' סיים את התיכון והתקבל לאקדמיה לאמנות למגמת גרפיקה אמנותית בקלוז'- נאפוקה הנמצאת בצפון-מערב רומניה, היא עיר הבירה של מחוז קלוז' ושל טרנסילבניה. העיר ידועה כאחד המרכזים האקדמיים, התרבותיים והתעשייתיים החשובים ביותר ברומניה והיא העיר השנייה בגודלה. את לימודי התואר השני (מ"א) באקדמיה של קלוז' סיים ב- 1971 עם התמחות בהדפס אמנותי, שכלל לימודים ועבודת תחריט לסוגיו: תחריט יבש, אקווטינטה שיטות הדפס מגוונות וליטוגרפיה. הוא החל עבודתו בחברה לכימיה בבוקרשט בה הועסק כגרפיקאי ואחרי תקופה קצרה חזר לקלוז' ועבד שם בהוצאת ספרים בהפקת הדפסים ואיור ספרים.

ב- 1974 עלה לארץ ולאחר תקופת קליטה קשה, ללא ידיעת השפה, החל לעבוד כעצמאי עם משרדי גרפיקה בעבודות איור ועיצוב עטיפות של ספרי הוצאת "עם עובד", ושל ספריית "מעריב". כעבור חמש שנים החל ללמד כמורה בביה"ס לאמנויות "תלמה ילין" בתל אביב במגמת אמנות פלסטית חזותית. בתחילת שנות ה- 80, לאחר נישואיו לדינה לבית ג'רבי, בת רחובות, עבר להתגורר בעיר רחובות. והצטרף לתומס דטרוי, חברו מימי האקדמיה לאמנות בקלוז', שיזם את הקמת הקמפוס "הדרך" לסדנאות ולימודי אמנות.

ב – 1986 ג'ורג' החל את עבודתו כמורה בבית התרבות העירוני ברחובות שם לימד בחוגים לציור והעמיד מאות תלמידים, צעירים ומבוגרים, שרכשו ידע וניסיון וחוו יצירה אמנותית וחבים לג'ורג' את אהבתם לציור. ב- 2015 לאחר 28 שנים יצא לגמלאות והמשיך ללמד ציור בבית התרבות העירוני כעצמאי עד 2017. כיום, ג'ורג' מלמד ציור במסגרת עמותת על"ה ברחובות.

ב- 2012 לאחר פטירתו של חברו תומס דטרוי, ג'ורג' קיבל על עצמו ולימד ציור בביה"ס שתומס הקים במושב בית חנן במהלך שנתיים, פעם בשבוע.

ג'ורג' צייר רק שלושה ציורים הנוגעים לעיר רחובות ודיוקן עצמי. ציורו האחד מספר על "דו"ח החנייה" שנכתב והוצמד למכוניתו ברחוב סוקולוב ברחובות, בגלל שגיאה שעשה פקח העירייה, והשני ציור של סמטה קטנה ברחוב טלר (מול רחוב לוין אפשטיין) בה עומד כנר ומנגן בכינור המבטא את הרעיון "האמנות בחצר האחורית". הציור השלישי רישום נוף של דרך הנמצאת בפאתי דרום מערב של קריית משה. ג'ורג' רשם בדיו את דיוקנו העצמי כשהוא מחופש לצייר הפלמי ואן- דייק Van-Dyke.

במקביל ובמהלך לעבודתו כמורה המשיך ג'ורג' בעשייה אמנותית כאמן הדפס והתחריט. עבודותיו הוצגו בתערוכות קבוצתיות בחו"ל, והוא נמנה על אמני התחריט מהשורה הראשונה. לשם כך, הוא משתמש במכבש מיוחד ליצירת הדפסים שהביא עמו מחו"ל.
בין עבודותיו שהתפרסמו בגרמניה ב-1990, קטלוג של קלאוס תומס Das Exlibris Von Heute 1988 -1990 בהוצאת הספרים לאמנות: Verlag Claus Wittal Wiesbaden

תחריטיו, ציוריו ואיוריו מונצחים על כריכות ועל עמודי ספרים רבים, כגון: Iven iljics Halala של לב טולסטוי, "אורות חניה", שפת השוקולד", "איש ספטמבר", "קצת ממה שאסור", The water manכולם של הסופרת שולמית ספיר-נבו, "בין עכשיו לאתמול" של מרדכי אבישי, וספרה של הסופרת הבריטית ג'יין אוסטן "בינה וחרשי לב" בהוצאת ספריית מעריב.

ב- 1995 ג'ורג' היה בין יוזמיה ומקימיה של העמותה לאמנות חזותית ברחובות ועיצב את סמלה.

ג'ורג' השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות של האגודה לאמנות חזותית ברחובות, בין השנים 1995 לבין 2011.
חלק מהן להלן:
1. אפריל 1998 – תערוכת "מקום לאמנות" כרטיס ביקור גלריה ארטוספרה
2. ינואר 1999 - תערוכת "לבן שחור". גלריה ארטוספרה
3. יוני 1999 - פסלים והדפסים גלריה ארטוספרה
4. דצמבר 2000- תערוכת "חתול" גלריה ארטוספרה
5. יוני 2001 - דיוקן עצמי גלריה ארטוספרה
6. דצמבר 2004 – תערוכת "צבע" בבת ים. גלריה מוזיאון בית ריבק
7. פברואר 2007 – תערוכת "רחובות בעיני אמניה". בבית דונדיקוב
8. מאי 2009 – דיוקן עצמי בבית האמנים
9. אוקטובר 2009 – "סלון אמנותי" בבית האמנים.
10. מאי 2010 – "טבע דומם" בית דונדיקוב
11. מרס 2010 – "דיאלוג עם העיר" לכבוד 120 שנה לרחובות. בית האמנים
12. ינואר 2011 – כחול לבן בית דונדיקוב

חקר וכתב - צביקה תדמור
חסר רכיב