חסר רכיב

נרקיסים באוהל - סיפור המעברות ברחובות

נרקיסים באוהל


במהלך שנת 1950 הוחל בתכנון ובהקמת מעברות ברחבי הארץ. בדו"ח של הסוכנות היהודית מתאריך 19.12.1950 נמסר כי במעברת רחובות הוקמו 250 יחידות דיור, מתוך 400 מתוכננות, ובמעברת זרנוגה הוקמו 150 יחידות דיור על פי התכנון. האכלוס היה בקצב איטי יותר ועד לתאריך 19.12.1950 נקלטו במעברת רחובות 195 משפחות, ובמעברת זרנוגה נקלטו 6 משפחות בלבד. עם התגברות גלי העלייה, גבר קצב הקמת יחידות הדיור ואכלוסן. דו"ח מתאריך 1.8.1951 מציין כי במעברת רחובות הוקמו 700 יחידות דיור, ובהן מתגוררות 680 משפחות ו – 130 בודדים. במעברת זרנוגה א' הוקמו 300 יחידות דיור ובהן מתגוררות 300 משפחות. במעברת זרנוגה ב' הוקמו 300 יחידות דיור ובהן מתגוררות 178 משפחות ו – 25 בודדים. במחצית הראשונה של שנת 1951 הוקמה מעברה נוספת בשטחו של הבסיס אשר שימש את חטיבת גבעתי, ונקראה בשם "רמה", על שם המחנה של מפקדת החטיבה.

ברחובות פעלו 5 מעברות לאורך השנים, ואת סיפורן אנחנו מביאים כאן מזווית אישית וייחודית. בשנת 2019 יצא לאור הספר "נרקיסים באוהל". בספר סיפורים שלוקטו באהבה מתוך שלל החומרים שעלו, בכתב ובעל-פה, במהלך סדנת כתיבה ייחודית שהתקיימה בספריית רחובות החדשה בשנת 2018. עשרת משתתפי הסדנה, כולם יוצאי מעברות רחובות והסביבה, פתחו צוהר לזיכרונות בני שישים שנים ויותר. הסיפורים בספר כתובים בכנות יוצאת דופן, ומציעים לקורא נקודת מבט אישית מאוד על חיי היומיום בתקופת המעברות. נקודת המבט המוצגת בסיפורים היא מורכבת, וצופה אל מעבר לסטריאוטיפים ולסטיגמות המוכָּרים לעייפה אודות ימי המעברה.

עוד על מעברות רחובות אפשר לקרוא במצגת שהכין ד"ר יואל פיקסלר לאתר אבני מורשת- קישור

בסיפורים המובאים בספר זה מוצגים אנשי המעברות כמי שחוו קשיים ואכזבות, חלקם קשים מנשוא, אך לא פחות מכך הסיפורים מתעכבים גם על רגעי השמחה, רגעים של הנאה וקירבה עם בני משפחה וחברים. ישנם סיפורים המתארים מאמצים אדירים שנעשו על-ידי אנשי המעברות על מנת להיטיב את מצבם, וחלק מהסיפורים מתארים הקרבה אישית על מנת לסייע לבני משפחה.

ספר זה מזמין אתכם, הקוראים, להצטרף למסע אל ימים אחרים, לא מתוך התרפקות נוסטלגית וגם לא מתוך זעם יוקד; הספר אינו מסתיר את הקשיים, אך מצביע עליהם מתוך הבנה שחלף זמן מאז, ודברים השתנו סביבנו ועדיין משתנים. כל משתתפי הסדנה הביעו גאווה עצומה בזהותם ובמורשתם, וגם במה שהשיגו בעשר אצבעות. עיקר העיקרים, ספר זה מנסה לתת מענה ישיר ופשוט על התביעה לדעת מה באמת היה שם תחת הנעלם הגדול, המודחק, שקרוי מעברה.

סדנת הכתיבה לסיפורי מעברות היא פרי יוזמה משותפת של הדס אביבי, מנהלת הארכיון העירוני, ושל סיגל לוי בן-ישי, מנהלת רשת הספריות בעיר רחובות. הסדנה התקיימה בהנחייתה של מירי שחם, שהיא גם העורכת של ספר זה. ד"ר יואל פיקסלר, המתנדב בארכיון רחובות, הוסיף לספר אחרית דבר מאירת עיניים, ובה סקירה כללית אודות הקמת המעברות בישראל וסקירת תולדות המעברות ברחובות - בפרט.
חסר רכיב