חסר רכיב

חגיגות השמונים לעיר רחובות (1970)

חודש לפני פתיחת חגיגות ה-80, ראש העיר שמואל רכטמן קיים מסיבת עיתונאים, בה הודיע על מועד פתיחתן ב- 14 ביוני 1970. הוא פירט בפני העיתונאים את התוכנית, וציין כי ראש הממשלה ושרים ישתתפו בחגיגות ויריד יעמוד במרכז האירועים שיימשך חמישה ימים. הוסיף ואמר כי משרד התיירות הבטיח להביא אורחים מחו"ל וציין כי תקציב החגיגות יעמוד על 60 אלף ל"י. ההכנסות תבואנה ממכירת כרטיסים וממכירות בדוכני היריד, מתרומות ומתקציב העירייה .[1]

ההכנות בעיר לקראת פתיחת החגיגות הורגשו היטב. רחובות הייתה מוארת בלילות בשלל אורות ומקושטת בדגלים רבים. הופקה והודפסה חוברת "80 לרחובות" ב-3,500 עותקים. בחוברת הובאו רשימות של אישים ותיקים ומוכרים ברחובות, ביניהם: בכור לוי, יהודה חורין, יהודית הררי, פרופ' יוסף אהרוני, ליבה זלצר, חנה ורוטיצקי וחיה ישראלי, דוד בן ישי, א.י. לבקוביץ, צפורה זייד, חיותה בוסל, ויוסף וייץ. מקרב תושבי שכונת שעריים: פנחס קפרא, אהרן מזרחי, נפתלי גדסי, יאיר מדאר הלוי, יעקב בן יונה קפרא. החוברת כללה צילומים ותעודות: נקדימון אלטשולר, ניסן קנטרוביץ, גב' בשיסט, ברוך וינר, הרב יוסף משולם ועוד.

שר התחבורה עזר ויצמן, היה השר הראשון שביקר ברחובות. ביום א' אחה"צ ראש העיר וחברי המועצה קיבלו את השר בבית העירייה. ראש העיר הציג בפני עזר וייצמן את התפתחותה של רחובות ועמד על הבעיות הקשורות במשרד התחבורה. בתשובתו ציין עזר וייצמן, כי משרד התחבורה יסייע לרחובות בסלילת הכביש העוקף, שתעלה כ-2.5 מיליון ל"י. מיד אחרי הפגישה יצאו המשתתפים לסיור בגשר העילי שנבנה מעל מסילת הברזל, בתוואי חדש לכביש העוקף מהכניסה הצפונית של רחובות.

החגיגות החלו בערבו של היום כאשר השר עזר ויצמן התכבד בגזירת הסרט לפתיחת היריד על פסגת רחוב יעקב (ליד בית דונדיקוב), בו הוקם שער גדול עם הכתובת: "יריד רחובות". היריד השתרע לאורכו של רחוב יעקב בואכה לרחוב מנוחה ונחלה. תזמורת כלי נשיפה קידמה בנגינתה את פני הבאים. 40 ביתנים נפתחו ביריד. בחלק מהביתנים שוחזרו ימיה הראשונים של רחובות, הישגיה בתורה ובעבודה, בחקלאות ובמדע. הם סודרו לפי תקופות ונושאים למן חולות דוראן ובתי הראשונים, מעליית תימן ועד תעשיות עתירות מדע. בביתנים האחרים הציגו מוסדות כלכליים וארגונים שונים את הישגיהם. ביריד הוצבו פינות שעשועים לילדים ואחד הבתים הישנים רוהט בסגנון של הימים ההם.

תוכנית היריד, חגיגות השמונים

(מפת יריד רחובות, ארכיון רחובות, אוסף איה לביא)



ביריד הוגרלו 10,000 הגרלות שנתרמו על ידי בעלי עסקים בעיר, נערכה חינה תימנית בביתן עליית תימן, יקבי ראשון לציון שיווקו יין מיוחד שכונה "יין רחובות", שחולק חינם לבאי היריד. ביריד נפתח סניף דואר, ולציון המאורע הונפק בול עם סמל העיר רחובות. ניתן היה להשיג בסניף הדואר מעטפה מבוילת בבול רחובות (בערך נקוב של 30 אגורות), והחתמתה בחותמת לציון חגיגות רחובות [2] . כעשרת אלפים ביקרו ביריד ביומו הראשון. את היריד תכננה ועיצבה האמנית רחל שביט.

מעטפה - חגיגות ה - 80
(מקור: השירות הבולאי - קישור)

בשעות הערב של יום ב', ביקר השר מנחם בגין ביריד רחובות. הוא נכח בהעלאת המחזמר המקורי "הביקור המוזר" - סיפור בלשי המתרחש ברחובות. הופיעו בו תלמידי בתי הספר. כתבה דבורה עומר, ביימה איה לביא ואת הפזמונים כתב דן אלמגור, המוסיקה של נורית הירש והתפאורה של רחל שביט.

הביקור המוזר
(תצלום מתוך ההצגה, ארכיון רחובות, אוסף בימת הנוער)

ביום ג' הוענק תואר "יקיר רחובות" לארבעה אלופי צה"ל: ישראל טל, יעקב פרי, שלמה להט ומרדכי גור, כולם גדלו ברחובות או התגוררו בה באותו זמן, וכן לאחד עשרה אזרחי העיר: א.י. לבקוביץ, אסתר דונדיקוב- סמילנסקי, מרים לנדאו, טובה מילר, בכור לוי, פנחס קפרא, חיים מדהלה, חיים קמינסקי ולשלושה ילידי המושבה המבוגרים ביותר שנותרו בחיים: נקדימון אלטשולר, אריה חרל"פ והגברת פנינה גורדון. החלטה על כך קיבלה הקואליציה במועצת העירייה בעת שסיעת המערך הודיעה על סירובה לקחת חלק בדיונים ולהשתתף בישיבה. הסיעה הציעה לראש העירייה שמואל רכטמן להקפיא את הענקת התואר לכמה שבועות ולקבוע בינתיים קריטריונים מי זכאי לתואר. ראש העיר דחה את הצעתם והחלטת מועצת העיר התקבלה בשמונה קולות בלבד [3].

ביום רביעי בערב הגיעה ראש הממשלה גולדה מאיר לרחובות והתקבלה על ידי ראש העיר וחברי המועצה. לאחר פגישתם יצאו לרחוב יעקב ליריד וקיבלו את פניה 20 אלף מתושבי העיר.

בהתאם להחלטת מועצת העיר בינואר 1970 הוענקה לראש הממשלה גולדה מאיר אזרחות כבוד. החלטתם נומקה: "על זכויותיה הרבות למען המדינה וחלקה הרב בהקמת ממשלת הליכוד הלאומי" [4]. הטקס התקיים באולם בית העם, בו נשאה ראש הממשלה דברים בפני אנשי רחובות: "הלוואי ויכולתי להגיד לכם כאן הערב שבמהרה ובזמן קצר נגיע למנוחה ולשלום. כוחנו לא באמונת שקר אלא בידיעת האמת, עד כמה שהאמת יכולה להיות מרה שנוכל לעמוד בכך, יבוא השלום". היא העלתה על נס את מייסדי וותיקי רחובות שבאו לארץ לפני 80 שנה ויותר מתוך אמונה שכל יהודי החוזר למולדתו כדי לפלס דרך לשיבת העם – מוכרח להיות קשור לאדמה. רחובות הביאה לא רק תפוזים אלא גם אנשי רוח גיבורים ולוחמים. ראש הממשלה נשארה וצפתה במחזמר המקורי "הביקור המוזר".

גולדה מאיר 1970
(מתוך אוסף תצלומי ארכיון רחובות )

אחד הערבים הוקדש לציון מלאות 60 שנה לעלייה יהודי תימן. התקיימה תהלוכה שהסתיימה בעצרת חגיגית בהשתתפות מזכיר ההסתדרות הכללית יצחק בן אהרן, שסיפר על פעילותם של הפועלים ברחובות ותרומתם לעיר.

ביום חמישי התארח ברחובות יגאל אלון סגן ראש הממשלה ושר החינוך, פגש את בני הנוער [5] ובחסותו נערכה בחירת מלכת ההדר.
במוצאי שבת התקיימה במה מיוחדת, ערב של ראיונות "אלה הם חייך" לדוד בן גוריון והוענק התואר יקיר רחובות.

הערות שוליים ומקורות:
[1] ארכיון רחובות, "רחובות בת 80", תיק 13494
[2] למרחב, "חותמת חגיגות ה- 80 ליסוד רחובות", 16.6.1970, עמ' 4
[3] פרטי כל מס' 9, מועצת העיר, 11.6.1970
[4] פרטי כל מס' 3, ועדת ההנהלה, 4.1.1970
[5] מעריב, "אזרחות כבוד של רחובות הוענקה לראש בממשלה", 18.6.1970, עמ' 8.

חקר וכתב - צביקה תדמור
חסר רכיב