חסר רכיב

נספח ב' - סיפורה של משפחת הכט

משפחת הכט התגוררה בכפר ריסקובה – מרמורוש, והיא כללה את ההורים, יוסף וחנה ותשעת ילדיהם: משה אליהו, רייזה, רבקה, אברהם ועוד חמישה ילדים: בת וארבעה בנים.

המשפחה היתה עשירה ובעלת קרקעות. הבן משה אליהו, בהגיעו לגיל 18 היה אמור להתגייס לצבא, במקום זאת אמר לאביו כי הוא רוצה לעלות לארץ ישראל. אביו החליט לבדוק את האופציה הזו ולעלות עם ארבעה מילדיו כאשר הוא משאיר את אשתו וחמישה ילדים בכפר.

יששכר סיטקוב ביקר בכפר ריסקובה וכינס את תושביו היהודים בבית הכנסת. סיטקוב אשר עמד על יכולתם החקלאית של תושבי הכפר, פנה אליהם בנאום נרגש והציע להם להירשם לעלייה לארץ ישראל, אך היהודי היחיד מכל הכפר אשר נענה לקריאתו היה יוסף הכט.[1] יוסף הכט זכה בסרטיפיקט מידי סיטקוב ועלה לארץ עם ארבעה מילדיו (משה אליהו, רייזה, רבקה, אברהם) באותו המסלול שעשתה משפחת דוידוביץ.
יוסף הכט התגורר יחד עם ילדיו בביתו של ארבייטר ועבד ברפת של ארבייטר.

יוסף עבד קשה לפרנסתו, עבודה שלא היה רגיל אליה מהבית[2] , וכעבור שנה ושמונה חודשים הוא החליט לשוב לכפרו כאשר הוא לוקח איתו את הבן הקטן אברהם, שאך זה מקרוב חגגו לו בר-מצווה.

משה אליהו ושתי אחיותיו, רייזה ורבקה נשארו בארץ.[3] משה אליהו הכיר ברחובות את בתיה דוידוביץ והם נישאו ובנו את ביתם בסמיכות לבית משפחת דוידוביץ. עד כמה שידוע להם, הם הזוג היחידי מבין "עולי סיטקוב" שנישאו.

לסגירת המעגל, יוסי הכט שהוא חקלאי ותיק ומגדולי החקלאים כיום ברחובות, נכד ליוסף הכט, בנם של בתיה ומשה שלמה הכט אשר עלו לארץ ישראל ב"עליית סיטקוב", נבחר לאחרונה להנהלת התאחדות האיכרים כנציג "הדור הצעיר" באזור רחובות. יוסי החליף את אריה סיטקוב (בנו של יששכר סיטקוב) בהנהלת ההתאחדות.

חזרה לסיפור המלא על עליית סיטקוב - כאן
--------------------------------
[1]עפ"י עדותו של משה מלכיאל (מליק) בן אותו הכפר. ארכיון רחובות.
[2]הסרטיפיקטים ב"עליית סיטקוב" היו מיועדים לחקלאים עובדי עבודת כפיים שיסכימו לעבודה שכירה בפרדסים.
[3] ממשפחת הכט אשר חזרה לכפרה שרדו 2 אחים אשר הגיעו לאנגליה, שאר בני המשפחה נספו בשואה.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

חקר וכתב - ד"ר יואל פיקסלר
חסר רכיב