חסר רכיב

בית חיים ויצמן

ד"ר חיים ויצמן, מנהיג התנועה הציונית ולימים הנשיא הראשון של מדינת ישראל, בנה את ביתו הפרטי ברחובות, בין פרדסים בקצה הצפון מזרחי של המושבה. חיים ויצמן היה שותף להקמת הסוכנות היהודית, האוניברסיטה העברית, מכון זיו ומכון ויצמן למדע.

בית ויצמן תוכנן על ידי האדריכל אריך מנדלסון, והיה המבנה הראשון שהוא תכנן בארץ. בשנת 1936 נחנך הבית, שבתכנונו הושם דגש על התאמתו למקום, לתרבות ולאקלים. חלונות עגולים קטנים מחדירים לבית אור רך ונעים ומגנים מחום הקיץ. דלתות זכוכית פונות לעבר הבריכה ומשרות אווירת קרירות. חדר האוכל פונה מזרחה לעבר ירושלים והרי יהודה, וכך גם חדרי השינה בקומה השנייה. מגדל חדר המדרגות מתנשא במרכז הבית ונשקף במי הבריכה.

"זהו בית מודרני, אצילי, בעל הרמוניה מושלמת עם סביבתו, תואם להפליא את תכליתו ומביע הבעה שלמה את נפש בעליו, כמוהם זהו נכס לאומי", כך תארה בְּלַנש דַגְדֵייל, אחיינית הלורד בלפור וידידת משפחת ויצמן.

העיצוב הפנימי של הבית תוכנן על ידי אשתו של חיים ויצמן - ד"ר ורה ויצמן. רוב החפצים הובאו מביתם באנגליה, שם גרו כשלושים שנה. כל חפצי הבית מקוריים והריהוט מסוף המאה ה-19. פרטי האומנות נרכשו במהלך השנים וחלקם התקבלו כמתנות לד"ר חיים ויצמן.

בשנת תש"ט – 1949, עם היבחרו של חיים ויצמן לנשיא ישראל, הפך הבית הפרטי למשכנו הרשמי של הנשיא.

עם פטירתו נטמן הנשיא בגן ביתו.

בית חיים ויצמן
חסר רכיב