חסר רכיב

לודוויג בלום (1891 - 1974)

לודוויג בלום נולד סמוך לעיר ברנו בצ'כוסלובקיה בשנת 1891. בצעירותו הצטיין בספורט והיה אחד ממייסדי "מכבי" בצ'כוסלובקיה. למד והשתלם בציור בפראג, בוינה, בפריז ובאמסטרדם. עלה לארץ בשנת 1923.

עם עלייתו ערך לודוויג מסעות ציור ומחקר בארץ ובמדינות השכנות- בחצי האי ערב, באיראן ובעיראק. הוא התבקש לצייר את דיוקנם של אישים חשובים כגון נציבים עליונים ואת המלך עבדאללה הראשון. היה צייר אקדמי שצייר תמונות ריאליסטיות בסגנון אירופי דייקני. הרבה לצייר תמונות מנופי הארץ. הנושאים האהובים עליו היו ירושלים, מדבר יהודה וים המלח. נחשב לצייר מקובל ביותר בתקופת היישוב. לודוויג צייר גם את ארץ ישראל המתחדשת ואת פירות המפעל הציוני: קיבוצים ומושבות, עבודה עברית בפרדס ובלול, ועוד נופים ואתרים ברחבי הארץ וגם מבט צבעוני על תל אביב של פעם שלא הכרנו באמנות הישראלית.

בנו, אלי לוחם הפלמ"ח, נפל בליל הגשרים ב-16 ביוני 1946 בקרב על גשר א-זיו.

לודוויג ורעייתו לא עזבו את ירושלים בימי מלחמת העצמאות, בכל תקופת הקרבות והמצור. חרף גילם התנדבו לסייע למתנדבי משמר העם וללוחמי ההגנה וצה"ל. לודוויג בלום מילא תפקידי שמירה, ובכל גיזרה ועמדה בה שמר הביא עמו פנקס רישומים ופעל כמעין "צלם צבאי" המתאר דיוקנאות לוחמים ואתרי לחימה. מן הרישומים יצר ציורים בצבעי מים ובצבעי שמן. יצירות אלו מוצגות בתצוגת קבע במוזיאון שבבית הפלמ"ח.

בשנת 1934, באחד מביקוריו אצל קרובי משפחתו ברחובות, צייר את אחד מבתי האריזה הותיקים במושבה, ואת הפועלים בעת שעבדו באריזת פרי ההדר, שהיה ענף הכלכלי העיקרי של רחובות, באותם ימים.

לודוויג, צייר ישראלי שורשי ומאבות הציור הישראלי ,זכה באוקטובר 2009 לתערוכה רטרוספקטיבית נרחבת בבית התפוצות "ארץ מול שמיים: הציור של לודוויג בלום". אודות לעבודתה של חוקרת האמנות ואוצרת התערוכה ד"ר דליה מנור.

השתתף בתערוכות "מגדל דוד" הנודעות. אך את עיקר תוצרי יצירתו הפנה אל קהל בחו"ל, רובו יהודי ובעיקר בארץ מוצאו, צ'כוסלובקיה. שם גם קיבל את ההזמנה החשובה של ציור פנורמה של ירושלים עבור מוזיאון קתולי בברנו – כ-8 מ' רוחבה.

ב-1968 הוענק לבלום אות יקיר ירושלים‏‏. נפטר בשנת 1974 ונקבר בירושלים.

חקר וכתב - צבי תדמור
חסר רכיב