חסר רכיב

משפחת בירמן

רחל בירמן לבית לוין נולדה ברומניה, בעיר בוטושני, בשנת 1884, נשפטרה בנשת 1967
שבתאי בירמן  נולד בשנת 1857, עלה לארץ מדרום אפריקה ב - 1902, נפטר בשנת 1953

ילדיהם: רבקה דרבאום, נעמי שכטמן, בן-ציון בירמן

שבתאי בירמן ואחיו הגיעו לדרום אפריקה בתקופת מלחמת הבורים השנייה (1899- 1902). הם עסקו שם ברוכלות והרוויחו כסף רב, בסביבות שנת 1902 עלו ארצה. האח התיישב בנס ציונה, ולאחר זמן היגר לארה"ב. שבתאי התיישב בתל אביב.

משפחתה של רחל התיישבה בתחילה ביפו, אך עם הקמתן של השכונות החדשות בתל אביב – אחוזת בית ונווה צדק – עברה המשפחה לאחת מהן.

רחל ושבתאי נפגשו בתל אביב ושם אף נישאו. בשנת 1903 עברו לגור ברחובות. שבתאי רכש במקום קרקעות וכן את הבית של קולונל מרגולין (מתקופת ניסיונו הכושל להיות חקלאי ברחובות.).

כמו בעלי האדמות האחרים, נטע שבתאי בירמן כרמים ופרדסים (בשטח שכיום נמצא בסוף רח' איזנברג-פינת מנוחה ונחלה). האזור, שנקרא בתחילה "מגרשי בירמן", נקרא לאחר מכן "שכונת החורנים" (כנראה משום ששם עמדו צריפי ה"חורנים"), ובו הוקם ביה"ח ליולדות.

בית המשפחה, שהיה ברח' יעקב 15, היה בין הבתים הראשונים ברחובות שנבנה בשיטת ה"דבש". בחזיתו הייתה חצר יפה ומטופחת. היו בה עצים עתיקים ובריכת נוי (בשלב מסוים נמכרה החצר למשפחת דרגצקי שהקימה בה את ביתה. שביל הוביל ממנו אל בית משפחת בירמן).

בתחילה לא היו בבית שירותים, והמקלחת הייתה בחצר, אך גם כשהוקם חדר אמבטיה בבית, העדיפו הילדים להתקלח בחוץ במים החמימים שזרמו בצינורות החשופים לשמש. כאשר נקנה הבית על ידי רבקה (בירמן) וישעיהו דרבאום (על מנת להשאירו בידי המשפחה), הוא הוגדל ונוספה לו קומה. האזור ה"שימושי" ביותר בבית הייתה המרפסת הפתוחה, המקורה בבוגונוויליאה, ש"מילאה מקום" של מאוורר ושל מזגן גם יחד.

בשלב מסוים חלה התדרדרות במצבה הכלכלי של המשפחה, כתוצאה מהלוואות שניתנו ולא הוחזרו ומערבויות לאנשים שלא יכלו להחזיר את חובם, וכך היה צורך למכור את מרבית הקרקעות כדי לשלם את החובות. בשנות ה-50, כאשר הערבויות המשיכו לרושש את שבתאי ורחל, קנו בנותיהם, שבגרו, את הבית והרחיבו אותו.

שבתאי נפטר ב-1953 ורחל ב- 1967.

רבקה לבית בירמן [1987-1903]  וישעיהו דרבאום
רבקה נולדה ברחובות ב-1903. למדה ב "בית ספר עממי" ברחובות (כיום "סמילנסקי"), ואח"כ בגימנסיה "הרצליה" בת"א, שאליה הייתה נוסעת
בדליז'נס מרחובות, בעוד שבחלק מהזמן גרה אצל סבא וסבתא שלה (הוריה של רחל) בת"א . לימודיה הופסקו עם גירוש התושבים מת"א במלחמת העולם הראשונה.

בשנת 1930 נישאה רבקה לישעיהו דרבאום בירושלים, שבה התגוררו עד לפרוץ מאורעות 1939-1936, והם עברו לרחובות.

ד"ר דרבאום היה רופא עיניים מוערך מאוד גם בתקופת היותו בירושלים וגם ברחובות. בשנת 1972 קיבל תעודת כבוד על פועלו. נפטר ב-1978.

נעמי שכטמן לבית בירמן (2000-1906)

בן ציון בירמן (1979-1913)
היה נוטר, ובמלחמת העולם השנייה התנדב לבריגדה. לקראת סוף המלחמה נפצע ממוקש ונשאר נכה. הפגיעה הייתה גם נפשית. הוא עבד במשרד החקלאות.
חסר רכיב