חסר רכיב

יהושע חנקין מסכם על רכישת אדמות דוראן

בשנת 1873 העמידה הממשלה התורכית את אדמת דוראן למכירה. בין האנשים שביקשו לרכוש את האדמה היו יואל משה סלומון וחבריו, שהקימו בהמשך את פתח-תקווה. הם נאלצו למשוך ידם מהרכישה, בעקבות לחצו של הפחה התורכי. לבסוף נמכרה אדמת דוראן לערבי נוצרי מיפו בשם טיין, שמכר את הקרקע לאנטון רוק, אף הוא ערבי נוצרי מיפו. על אדמת דוראן ישבו בדואים משבט סטריה, שחכרו את האדמות מאנטון רוק.

במושבה ואדי חנין, היא נס ציונה, התגורר באותה עת אהרון איזנברג. אייזנברג נהג להיפגש בשבתות בתל דוראן, עם חבריו שמואל כהן מראשון לציון ויהודה גרזובסקי מעקרון. בפגישתם ב-ז' אדר 1889 גילה להם איזנברג את רצונו לגאול את אדמת דוראן ולהקים עליה מושבה יהודית.

בחודש אב 1889 נודע לאיזנברג כי מספר גורמים נוצרים מבקשים לרכוש את האדמה. איזנברג פנה ל"אגודת האלף", שישבה במינסק, ותוכניתה הייתה לרכוש מאה אלף דונם אדמה בארץ ישראל, והציע להם לרכוש את "דוראן". האגודה ייפתה את איזנברג לארגן את הקנייה. בהמלצתו של ישראל בלקינד העביר איזנברג את הטיפול בעניין ליהושע חנקין, גיסו של בלקינד. חנקין אכן סיכם עם רוק את תנאי המכירה, אולם "אגודת האלף" התפרקה והכסף עבור הרכישה לא הגיע.
חסר רכיב