חסר רכיב

אהרון פלורנקו (1917-1856)

אהרון פלורנקו היה בין ראשוני המתיישבים ברחובות. הוא נולד באודסה בשנת 1856, קיבל חינוך מסורתי, היה חבר באגודת "חובבי ציון", עסק במסחר כלי זכוכית, וחלם על חלקת אדמה משלו בארץ ישראל שממנה יוציא את לחמו.

ב-1890 עלה ארצה עם אשתו בת-שבע, והם היו בין ראשוני מתיישבי המושבה רחובות. כאן הפך לפועל חקלאי ועבד קשה בעבור שכר זעום, שאיפשר לו בקושי לפרנס את בני ביתו. לימים הכשיר לעצמו דונם מתוך המגרש של בני משפחת הירשנזון, והחל לגדל ירקות אחרי שובו מעבודת יומו. הוא הצליח מאוד בכך הן מבחינה איכותית והן מבחינה כמותית- גינתו התפרסמה עד כדי כך שמניה שוחט באה פעם רכובה על סוס לראותה. יבול גינת הירק הספיק לצרכי ביתו ולמכירה, ואהרון אף חילק ירקות ביד רחבה. היה שולח מנות לכל אלה ששימשו את הציבור ולא היתה להם קרקע משלהם: לרופא, לרוקח ועוד.

לזוג נולדו 4 ילדים: דבורה, אסתר, מרדכי ואברהם

אהרון נודע בהכנסת האורחים שלו. ביתו עמד על אם הדרך הראשית, והוא קיבל את פניו של כל אדם חדש שהגיע לרחובות, ולא היה פועל שלא הוזמן אל שולחנו.

אהרון פלורנקו
אהרון פלורנקו

בימי חגיגות הפסח המסורתיות ברחובות היה מעמיד על מרפסת ביתו סיר מלא תפוחי אדמה מבושלים, קערת דגים מלוחים ומיחם גדול, וכל מי שעבר משם בדרך אל החגיגות הוזמן להתכבד.

בענייני כספים לא צלחה ידו. עקב השקעת כספים בחלקתו ובבניית ביתו שקע במשך הזמן בחובות.

גם במישור המשפחתי לא זכה לנחת. בנו בכורו נסע לאמריקה יחד עם צעירים נוספים שקצה נפשם בעוני, ושם נספה כאשר בית החרושת שבו הוא עבד עלה באש.

אהרון היה אהוב על כולם בזכות מזגו הטוב. גם תלמידי בית הספר שמחו בו ואהבו אותו על שירי יהודה ליב גורדון שהיה מקריא להם בשבתות.

אהרון פלורנקו נפטר בשנת 1917
חסר רכיב