חסר רכיב

משפחת מילר

טוביה זיסקינד מילר, נולד בליטא בשנת 1884, עלה לארץ בשנת 1909, נפטר בשנת 1962
טובה מילר,  נולדה בליטא, עלתה לארץ בשנת 1908

צאצאים: צילה אשת שי גור (גרזובסקי), דבורה אשת אלחנן דימנט, אריה, בן-ציון

טוביה מילר נולד בליטא בשנת 1884. קיבל חינוך מסורתי ב"חדר" ובישיבה. בצעירותו היגר לדרום אפריקה. שם ייסד את הסניף המקומי של האגודה הציונית "צעירי ציון" והיה מזכירה. אחר כך עבר לארה"ב והמשיך שם את השכלתו באוניברסיטת ניו יורק. היה פעיל בחברת "מפיצי שפת עבר", באגודת הציונים בברונקס ובאגודת "קדימה".

ב-1909 עלה לישראל, התיישב ברחובות ועסק בכל ענפי החקלאות, תוך שילוב עבודה מעשית ומחקר. הקפיד על עבודה עברית. הזמין מארה"ב ספרים מקצועיים רבים ולמד מהם כיצד לטפל במטעים . הפך למומחה גדול, והתייעצו איתו אנשים מכל רחבי הארץ.

טוביה נשא לאישה את טובה, בתם של יהודית ואפרים זק"ש בחתונה גדולה.

יחד עם חותנו אפרים זק"ש נטע פרדס גדול על שטח של 300 דונם: תפוזים, אשכוליות, לימונים, וכמו כן נטעו כרם זיתים, וענבים.

היה מעורה הן בחיי המושבה והן בענייני היישוב. עסק רבות בפעילות ציבורית, תרבותית והתיישבותית. היה חבר בוועד המושבה, ממייסדי "התאחדות האיכרים", ניהל את חברת "פרדס" והיה ממייסדי "אחוזת הרברט סמואל" (כיום אחוזת שמואל) על הר הכרמל. אחרי הכיבוש הבריטי נבחר מטעם האיכרים לאסיפות הנבחרים הראשונה והשנייה. בנוסף היה חבר ועד הלשון העברית, חבר ועד החינוך והיה פעיל באגודות ובארגונים נוספים. היה גם חבר הנהלת בית החרושת "פרי-פרי" ברחובות ובעל בית החרושת לקרח וחדרי קירור ברחובות.
ערך את המדור החקלאי ב"בוסתנאי" (ביטאון התאחדות האיכרים), והיה בין מייסדי בית הספר החקלאי בפרדס חנה.

השקיע רבות מזמנו גם בגאולת קרקעות.

הוא נמנה עם עשירי רחובות, ובביתו היתה ספרייה גדולה ויחידה במינה. ביתו שימש מרכז לאינטליגנציה המקומית, ובשבתות בבוקר היו מתאספים אצלו ודנים בענייני אקטואליה.

לעת זקנה עבר לאחוזה שעל הכרמל.

טוביה נפטר בחיפה בשנת 1962 והובא לקבורה ברחובות. לאחר מותו חלק מספרייתו הועבר לטכניון והשאר הועבר לאוניברסיטת בר-אילן.

מקור : אנצקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו (תדהר)
חסר רכיב