חסר רכיב

משפחת יוספזון (יוסיסוב)

יהודה לייב יוספזון נולד ברוסיה, עלה לארץ ישראל ב - 1890, נפטר ב - 1905
שפרה יוספזון נולדה ברוסיה, תאריך עלייה ופטירה – לא ידוע

צאצאים: יהושע, בתיה, נחמה, סוניה ויצחק

יהודה לייב יוספזון נולד בבריסק, עיירה קטנה ברוסיה. ב-1890 עלה ארצה מטעמים ציוניים. עם הגיעו ליפו החל לחפש מקום שבו יוכל לרכוש אדמה. נשלח יחד עם ניסן קנטרוביץ', בעצת אולגה חנקין (אשת יהושע חנקין), להתיישב על אדמת דוראן (עליה תוקם רחובות), כדי לקבוע "חזקה" על האדמות שנרכשו שם. הוא רכש כמאה דונם אדמה מחברת "מנוחה ונחלה", שמרכז פעילותה היה אז בוורשה, וחזר לבריסק על מנת להציע לבני משפחתו להפליג איתו ארצה. הצטרפו אליו בנו הנשוי יהושע עם בת זוגו רבקה ובתו הרווקה בתיה, שנישאה בארץ ליעקב פורר. בתו סוניה שכבר היתה בעלת משפחה נשארה ברוסיה. הבת נחמה ומשפחתה הגיעו כעבור זמן לארץ, אך היגרו לארה"ב, והבן יצחק היגר לארה"ב גם כן בעקבות אחותו.

יהודה לייב הגיע לרחובות עם קבוצה של תשעה מתיישבים יחידים (עמה נמנו גם דונדיקוב וגורודיסקי). כל אחד מהם קיבל מגרש לבניית ביתו, ויהודה לייב בנה ב-1890 ברחוב יעקב את הבית הראשון במושבה . בי"ט בכסלו תרנ"א (01.12.1890) התקיימה בו האסיפה הראשונה של המושבה, ונבחר הוועד הראשון.

ביתו היה אב-טיפוס לבתיה הראשונים של רחובות. הקירות היו מ"דבש" (תערובת של חמרה ותבן) ומאבני כורכר, והגג היה עשוי מרעפי מרסיי. בבית היו חדר מגורים מרכזי ושני חדרים יותר קטנים. במרכז המטבח עמדו תנור אפייה ו"ארון אוויר", שבו נשמרו דברי מזון. לבית היתה גם מרפסת גדולה מקורה. חדרי השירותים היו בחצר. בחצר נטעו עצי פרי וגידלו ירקות. בחזית הבית נטעו שני עצי דקל.

הצאצאים:
יהושע יוספזון נשא לאישה את רבקה ברוסיה, עלו ארצה יחד עם יהודה לייב שחזר לרוסיה על מנת להביא איתו את בני משפחתו. הם בנו את ביתם בחלקו השני של המגרש שהיה בבעלות יהודה לייב, בצד שפונה לרחוב בנימין. בחצר ביתו היו עצי פרי, לול, רפת ואורווה. נולדו להם בארץ שני ילדים: יעקב ומרים. יהושע היה בעל ידע רב בתחום הגפנים והיין. דיברו בבית אידיש מעורבת במלים רוסיות.
יהושע נפטר בשנת 1909 ורבקה אשתו נפטרה בשנת 1935.

בתיה נישאה ברחובות ליעקב פורר והתגוררה איתו בבית אביה. נולדו להם ארבעה ילדים: מרדכי, יהודה, שפרה ויוסף.

סוניה הקימה משפחה ונשארה ברוסיה.

נחמה ויצחק עלו ארצה ואחר כך היגרו לארצות הברית.

משפחת יוספזון, לפני הרפת, ברחוב בנימין

משפחת יוספזון, לפני הרפת, ברחוב בנימין


חסר רכיב